Köpvillkor

 

Öppet köp 365 dagar!

Hos Smart Fritid har du alltid rätt att ångra ditt köp utan särskild anledning under ett helt år! Varan du sänder i retur ska vara felfri, komplett samt i obruten originalförpackning. Det enda du betalar är returfrakt.

 

Fraktkostnad

Inom Sverige tillämpar vi enhetsfrakt à 89:- och fraktfritt från 1095:-
Till utlandet debiteras verklig fraktkostnad.

 

Leverans

Rökskåp skickas vanligen som DHL-paket eller med UPS. Övriga varor levereras med DHL ServicePoint eller Posten Varubrev för mindre varor.

 

 

DHL ServicePoint (för konsument)

Levereras till ett utlämningställe nära dig. Leveranstid vanligen 2 vardagar förutsatt att produkten/produkterna du beställt finns i lager. Ibland går det till och med snabbare än så, men i norra Sverige och vissa postorter med glesa utkörningsturer kan det också ta längre tid ibland.

 

 

Posten Varubrev (upp till 2kg)

Levereras hem till din postlåda/brevinkast. Leveranstid 1-2 vardagar förutsatt att  produkten/produkterna du beställt finns i lager. I de fall då försändelsen är för stor för att rymmas i postlådan aviseras du och får istället hämta varan på Postens närmaste utlämningsställe.

 

 

DHL Paket eller UPS (för företag och vid leverans av rökskåp till konsument)

Levereras direkt till dörren. Leveranstid 2-4 vardagar förutsatt att produkten/produkterna du beställt finns i lager.

 

Leverans av eldstäder

Eldstäder levereras vanligen direkt från våra leverantörers lager direkt till dörren. Leveranstid ca 4-7 arbetsdagar förutsatt att produkten/produkterna du beställt finns i lager.

 
 

Betalningsvillkor

Via vår betalleverantör Riverty erbjuder vi möjlighet att betala med kort, swish, faktura eller delbetalning. Betalningsvillkoren finner du i kassan under respektive betalsätt. Logga gärna in på deras portal med ditt Bank ID för att se dina köp. https://my.riverty.com/sv-se


 

Köp från utlandet

Vid utlandsorder betalar du i förskott till vårt PlusGirokonto i Nordea eller via Swish.
Mejla din order till info@smartfritid.se
Dina varor skickas när betalning kommit in på vårt konto vilket brukar ta 1-2 dagar.


Swish:123-055 38 26.
PlusGiro: 136 05 56-3
IBAN: SE03 9500 0099 6018 1360 5563
BIC: NDEASESS

 

 

Priser

Samtliga priser är angivna i SEK med reservation för eventuella fel.

 

 

Äganderättsförbehåll

Smart Fritids förbehåller sig äganderätten till det sålda godset tills dess att det är fullt betalt till oss eller av oss utsett kredit/finansbolag.

 

 

Ansvar för fel

Smart Fritids ansvar för fel i leverans är begränsad till gällande försäljningsvillkor. Smart Fritid bär inget direkt eller indirekt ansvar för t ex , men ej begränsat till, inkompatiblilitet, leveransförseningar, driftsavbrott, dataförlust, merarbete eller annan ekonomisk skada.

 

 

Kundens rättigheter vid försening

I de fall Smart Fritid ej kan leverera vara inom angiven leveranstid har kunden rätt att häva sin beställning.

 

 

Reklamationsvillkor och ångerrätt

Det är lämpligt att kunden ankomstkontrollerar leverans för att verifiera att denna är riktig och felfri. Vid reklamation skall kund kontakta Smart Fritid på telefon 016-35 00 13 eller via e-post info@smartfritid.se och uppge order-id samt orsak till reklamationen.

Vid samtliga fall då en vara returneras till Smart Fritid skall kunden först ha erhållit en returadress av Smart Fritid. Defekta produkter som returernas till Smart Fritid bör behandlas som om de vore felfria. Det är vid alla typer av returer ytterst viktigt att produkten förpackas på ett sådant sätt att den ej riskerar att skadas. För privatkonsument gäller konsumentköplagen, vilket innebär att kunden har rätt att få frakten betald vid ett giltigt returärende. Hos Smart Fritid har privatkonsument rätt att få en förbetald fraktsedel sig tillsänd. I de fall returärendet ej är giltigt och kund har fått en förbetald paketlapp tillsänd sig, debiteras fraktkostnad tur och retur. I de fall returanledningen är reklamation och fel ej kan påvisas utgår en avgift om 200:-+ moms + frakt tur och retur samt hanteringskostnad för ärendet.

Smart Fritid står alltid för returfrakt när det gäller skadat eller felaktigt gods.

 

 

Ångerrätt

Privatkonsument har rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt distansavtalslagen. Dock tycker vi det är lite snålt så vi ger dig istället 365 dagars öppet köp! Ångerrätten gäller enligt nämnda lag endast om varan och dess originalförpackning kan återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Du har rätt att öppna förpackningen och kontrollera att varan fungerar förutsatt att varans art förutsätter detta. Varan får dock ej vara använd förutom detta.

För att åberopa sin ångerrätt ska kunden kontakta Smart Fritid för att erhålla returadress. Returfrakten bekostas av konsumenten. Vid produkter som är specialtillverkade för viss kund, gäller ej bytesrätt, öppet köp eller ångerrätt.

Om en vara är transportskadad skall Smart Fritid kontaktas inom skälig tid för information om ersättning.

 

 

Returadress

Partnerlogistik AB
Att: Smart Fritid
Österängsgatan 6 Port 2
521 34 Falköping

 

 

Återbetalning av ordersumma

Vid ångerrätt eller reklamation där kund ej begär ny vara ska Smart Fririd återbetala ordersumman eller makulera fakturan inom 30 dagar från det datum som den returnerade varan mottagits.

 

 

Garanti

Smart Fritid följer konsumentköplagen och lämnar minst 6 månaders garanti på alla produkter. I de flesta fall lämnar vi samma garantier som vi får från leverantörerna av våra varor. Det vill säga oftast 12 månader.

 

Denna garanti gäller inte vid:

  • Olyckshändelse efter det att du har fått varan

  • Vanvård

  • Onormal användning av varan

  • Om du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar.

Enligt konsumentköplagen kan du även alltid reklamera tillverkningsfel på en vara upp till tre år efter köpet.

 

 

Outlöst försändelse

För försändelse som ej löses ut varpå paketet går i retur till Smart Fritid debiteras en avgift om 250:- + moms för att täcka Smart Fritids kostnader för transport och administration.

 

 

Transportskadat gods

Om en vara från Smart Fritid skadas i transport, oavsett om skadan är väl synlig eller dold, skall detta anmälas omgående till speditören dock senast inom 7 dagar.

 

 

Force Majeure

Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför Smart Fritids kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att Smart Fritid befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

 

 

Hantering av personuppgifter

Smart Fritid sprider aldrig dina personuppgifter till tredje part.

 

 

Tvist

Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

 

 

Övrigt

Smart Fritid förbehåller sig rätten till ändring av all information, inklusive men ej begränsat till priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris eller p.g.a. att ett försäljningsobjekt utgått, har Smart Fritid rätt att häva köpet och återbetala eventuella inbetalda belopp på bästa sätt. Smart Fritid skall också meddela kunden om ersättande eller likvärdigt försäljningsobjekt finns tillgängligt.